Byt ut intervallerna mot styrketräning i sommar

3/6 kl. 08:05

Genom att byta ut intervallträning och istället träna styrketräning med vikter som tillåter max 2-5 repetitioner under sommaren kan unga spelare skaffa sig större och starkare muskler samtidigt som uthålligheten förbättras genom anpassad sommarträning.

  • Niclas Carlson kiropraktor fystränare webcoach
  • Niclas Carlson kiropraktor fystränare Teknikparken Rehab
  • Niclas Carlson kiropraktor fystränare webcoach
  • Niclas Carlson kiropraktor fystränare webcoach
  • Niclas Carlson kiropraktor fystränare webcoach

Många hockeylag inleder sommarträningen med att köra hårda intervaller för att förbättra uthålligheten hos spelarna.

För spelare som precis lämnat ungdomshockeyn och ska ta ett steg upp från ungdom till junior nästa säsong så gäller det både att förbättra konditionen och att bygga mer muskler på kroppen under sommaren.

Samtidigt som konditionen är lättast att förbättra i de tidiga tonåren så är det svårt för unga individer att bygga muskler i ett elljusspår.

Den som följer modern idrottsforskning kan planera sommarens träning smart för att spelarna ska få bättre kondition med större, starkare och uthålligare muskler på armar och ben med hjälp av lite tyngre styrketräning.

Forskare har tittat närmare på vad som händer när spelare i 13 års ålder tränar styrketräning och jämför träningsresultaten med högintensiva intervaller på 90 procent av uppskattad maxpuls för spelare i 12-13 års ålder.

Under intervallpassen utförde spelarna 12 stycken 30-30 intervaller med 30 sekunder långa arbetsperioder med lika lång vila mellan varje ny arbetsperiod.

Under styrketräningspassen tränade spelarna med vikter som motsvarar en belastning som tillåter 2-5 repetitioner i varje set. Vid både intervallpassen och styrketräningspassen uppgick pulsen till 85 procent av maxpulsen vilket är en gräns för att kunna förbättra uthålligheten.

Genom att byta ut intervallträning och istället träna styrketräning med vikter som tillåter max 2-5 repetitioner under sommaren kan unga spelare skaffa sig större och starkare muskler samtidigt som uthålligheten förbättras genom anpassad sommarträning.

National Strength & Conditioning Association

All Sport & Idrott

Niclas Carlson Strength and Conditioning
coach -IFAF World American Football Team

http://www.niclascarlson.se

WEBCOACH
http://www.webcoach.se

TRÄNA MED WEBCOACH SPORT
http://www.webcoach.se

Gilla på Facebook http://www.facebook.com/pages/All-Sport-och-Idrott/10888090915438









Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor och en av grundarna av Skandinaviska Kiropraktorhögskolan. Niclas är licensierad fystränare genom Riksidrottsförbundet RF och Bosön och ingår i RF-Elit som utbildare av RF specialförbund som vill skapa prestationer av världsklass vid internationella mästerskap. Niclas Carlson är utvecklare av tjänsten Webcoach Hälsa och Sport för resultatstyrd träning på nätet som fått internationell uppmärksamhet och belönats av Statens Innovationsmyndighet Vinnova. Niclas Carlson är också Strength & Conditioning coach för IFAF World Team -Världslaget i amerikansk fotboll och har varit fys och utvecklingsansvarig i Svenska Amerikanska fotbollsförbundet sedan 2005 samt utbildare för Svenska Ishockeyförbundet i Träningslära och Hockeyatletism. Niclas Carlson har ingått i utbildningsutskottet för Gästriklands ishockeyförbund sedan 2014 och samarbetar med agenter och agenturer för hockey, basket och fotboll och hjälper spelare över hela världen att prestera på topp. http://www.niclascarlson.se

doi: 10.1519/JSC.0000000000001590

Niclas Carlson

Niclas Carlson

Medlem sedan 2009-05-08

Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor oc... Läs mer

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Facebook

Nyhetsbrev

Hjälp

Stäng