Coopertestet ger ett mer rättvist konditionsvärde än Beep och cykeltester

11/8 kl. 07:38

Cooper test är ett maxtest där pulsen närmar sig 200 slag i minuten. Smarta tränare kan mäta återhämtningspulsen 1 och 3 minuter efter det att spelaren gått i mål.

Höga konditionsvärden är ett krav i topplag som år efter år är starkast, snabbast och mest explosiva match efter match i slutspel och finaler

Nu är det hög tid att kontrollera om unga hockeyspelare 12-16 år har fått bättre kondition av sommarträningen. Redan efter 16 års ålder tål kroppen mer konditionsträning utan att resultaten förbättras.

Ett bra konditionsvärde och förmågan till snabb återhämtning mellan varje byte avgör om spelaren klarar av matchtempo under 10 eller mer än 20 minuter per match.

Med bra kondition menas förmågan att utföra ett hårdare arbete under en längre tid. Konditionen avgör hur bra hjärtat, blodkärlen och lungorna fungerar och hur effektivt en spelare kan använda syret som andas in för att syresätta musklerna under hårt arbete.

Bra kondition är viktigt i alla sporter och utgör den fysiska färdighet hos ungdomar som betyder mest för den fortsatta hälsan i vuxen ålder.

Barn och ungdomar har fått allt sämre kondition mellan 70 och 00 talet och utan konditionsträning påverkas ungas hälsa och prestationsförmåga på kort och lång sikt.

Snabba och explosiva sporter som Hockey och fotboll ställer i stort sett samma krav på att spelarna har ett konditionsvärde motsvarande 60 medan uthållighetssporter som orientering och skidåkning har ett riktvärde mellan 70-90 för att utövarna ska klara av att träna och tävla på högre nivå.

Det finns flera olika sätt att mäta konditionen. Ett konditionstest ger ett rättvist svar först efter 10-15 minuters fysisk aktivitet. Det är samma tid det tar att springa ett 3 km Cooper test.

Ett Cooper test stämmer nästan helt överens med ett avancerat konditionstest på ett löpband i labmiljö Spelare med bra kondition springer 3 km runt 10 minuter medan otränade spelare behöver mer än 15 minuter på sig.

Svenska Ishockeyförbundet och andra lagbollsportförbund som utvärderar sina spelares kondition har ett gemensamt riktvärde för 3 km löpning under 12 minuter för att en spelare som tränar och spelar match flera gånger i veckan ska hinna återhämta sig mellan varje byte och mellan varje ny träning och match.

Spelare med sämre kondition får lättare mjölksyra i benen och kan inte vara upprepat snabba på isen under någon längre tid. Konditionen är lättast att mäta och ger rättvisa resultat med ett vanligt löptest som Cooper test.

Beep testet som påminner mer om hockey än vad Cooper test gör har utvärderats på Gymnastik och Idrottshögskolan GIH med missvisande konditionsvärden som följd för att spelare som inte utvecklat tillräcklig benstyrka har svårt att starta och stoppa utan att tappa fart under testet.

Av samma anledning har spelare som inte tränar konditionen på cykel eller isen under sommaren svårt att utveckla ett rättvisande konditionsvärde för att benen stumnar av mjölksyra under själva testet.

Därför används beprövade och tillförlitliga löptester som Cooper test av både Riksidrottsförbundet och Sveriges Olympiska komitteé för att utvärdera konditionen med ett rättvisande resultat hos idrottsutövare i alla åldrar oavsett sport.

Cooper test är ett maxtest där pulsen närmar sig 200 slag i minuten. Smarta tränare kan mäta återhämtningspulsen 1 och 3 minuter efter det att spelaren gått i mål.

Bra kondition och förmågan till snabb återhämtning avgör om spelaren klarar av matchtempo under 10 eller mer än 20 minuter per match. Höga konditionsvärden är ett krav i topplag som år efter år är starkast, snabbast och mest explosiva match efter match i slutspel och finaler.

Konditionsträning för hockeyspelare kan med fördel utövas med smålagspel i fotboll, innebandy, basket eller andra bollsporter. När laget går på is fyller smålagspelet samma syfte.

Syftet är att träna med förhöjd puls under en längre tid. Att spela i 3 minuter och vila i en minut upprepat 3-4 gånger som avslutning efter annan typ av träning ger goda träningsresultat.


All Sport & Idrott

Niclas Carlson Strength and Conditioning
coach -IFAF World American Football Team

http://www.niclascarlson.se

WEBCOACH
http://www.webcoach.se

TRÄNA MED WEBCOACH SPORT
http://sportidrott.se/readers/view/trana-med-webcoach-sport

Gilla på Facebook http://www.facebook.com/pages/All-Sport-och-Idrott/10888090915438


Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor och en av grundarna av Skandinaviska Kiropraktorhögskolan. Niclas är licensierad fystränare genom Riksidrottsförbundet RF och Bosön och ingår i RF-Elit som utbildare av RF specialförbund som vill skapa prestationer av världsklass vid internationella mästerskap. Niclas Carlson är utvecklare av tjänsten Webcoach Hälsa och Sport för resultatstyrd träning på nätet som fått internationell uppmärksamhet och belönats av Statens Innovationsmyndighet Vinnova. Niclas Carlson är också Strength & Conditioning coach för IFAF World Team -Världslaget i amerikansk fotboll samt fys och utvecklingsansvarig i Svenska Amerikanska fotbollsförbundet sedan 2005 och utbildare för Svenska Ishockeyförbundet i Träningslära och Hockeyatletism. Niclas Carlson ingår i utbildningsutskottet för Gästriklands ishockeyförbund sedan 2014 och samarbetar med agenter och agenturer för hockey, basket och fotboll och hjälper spelare över hela världen att prestera på topp. http://www.niclascarlson.se

Niclas Carlson

Niclas Carlson

Medlem sedan 2009-05-08

Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor oc... Läs mer

Publicera

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Facebook

Nyhetsbrev

Hjälp

Stäng