Vilan är den viktiga vid alla former av intervallträning

8/6 kl. 08:39

Vid intervallträning är det vilotiden som bestämmer om spelarna ska bli snabbare eller uthålligare av anpassad fysträning.

  • www.niclascarlson.se
  • www.niclascarlson.se
  • www.niclascarlson.se
  • www.niclascarlson.se

För att uppnå önskad träningseffekt av intervallträningen är det helt avgörande om 6 sekunders arbete följs av 12 eller 120 sekunders vila innan det är dags för spelarna att jobba hårt igen.

Det är viktigt att spelare i alla åldrar som tränar för att kunna spela på en högre nivå tränar intervaller på rätt sätt för att utveckla den fysik som spelet kräver.

Tempot för att träna uthållighet i matchliknade situationer ska vara högt med korta intervaller av 5-10 sekunders hårt arbete med 10-20 sekunders vila i det man kallar 1:2 kvot där vilan är dubbelt så lång som arbetstiden.

Vid kvoten 1:1 tar arbetet och vilan lika lång tid.
Populära intervaller med kvoten 1:1 för att träna uthållighet är 15/15 eller 30/30 sekunders arbete och vila och kan upplevas väldigt jobbigt av spelarna.

För tuffa intervaller och för hård träning av otränade spelare leder inte till önskade resultat. Blir det för jobbigt för spelarna så uteblir träningseffekten.

Vitsen med intervallträning som är att kunna arbeta i korta arbetsperioder i ett högre tempo än när träningen sker under längre tid i jämn takt försvinner om det slarvas med kvoter och vilotider.

För att träna snabbhet är det 1:10 eller 1:20 som gäller. Det innebär att vilan efter 6 sekunders arbete är 1-2 minuter lång för att spelarna ska kunna vila sig pigga för att kunna vara upprepat snabba och arbeta i maxfart när intervallträning för att förbättra snabbheten står på schemat.

Vid intervallträning är det vilotiden som bestämmer om spelarna ska bli snabbare eller uthålligare av anpassad träning.

För att får rätt träningseffekt av intervallträning är det helt avgörande om 6 sekunders arbete följs av 12 eller 120 sekunders vila innan det är dags att jobba
jobba hårt igen.

Vid alla former av intervallträning ska tränare och spelare veta om det är kvoten 1:1, 1:2, 1:4, 1:10 eller 1:20 som styr träningen.

Har ni koll på kvoter och är noggranna med vilotider när ni tränar intervaller i ditt lag eller kör ni bara på tills ni inte orkar mer?

All Sport & Idrott

Niclas Carlson Strength and Conditioning
coach -IFAF World American Football Team

http://www.niclascarlson.se

WEBCOACH
http://www.webcoach.se

TRÄNA MED WEBCOACH SPORT
http://www.webcoach.se

Gilla på Facebook http://www.facebook.com/pages/All-Sport-och-Idrott/10888090915438









Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor och en av grundarna av Skandinaviska Kiropraktorhögskolan. Niclas är licensierad fystränare genom Riksidrottsförbundet RF och Bosön och ingår i RF-Elit som utbildare av RF specialförbund som vill skapa prestationer av världsklass vid internationella mästerskap. Niclas Carlson är utvecklare av tjänsten Webcoach Hälsa och Sport för resultatstyrd träning på nätet som fått internationell uppmärksamhet och belönats av Statens Innovationsmyndighet Vinnova. Niclas Carlson är också Strength & Conditioning coach för IFAF World Team -Världslaget i amerikansk fotboll och har varit fys och utvecklingsansvarig i Svenska Amerikanska fotbollsförbundet sedan 2005 samt utbildare för Svenska Ishockeyförbundet i Träningslära och Hockeyatletism. Niclas Carlson har ingått i utbildningsutskottet för Gästriklands ishockeyförbund sedan 2014 och samarbetar med agenter och agenturer för hockey, basket och fotboll och hjälper spelare över hela världen att prestera på topp. http://www.niclascarlson.se

Niclas Carlson

Niclas Carlson

Medlem sedan 2009-05-08

Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor oc... Läs mer

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Facebook

Nyhetsbrev

Hjälp

Stäng